Blog 'back to school tips'

Vakantie; van niks moeten, spelen, geen echte bedtijd en dan is het weer voorbij en start school weer.. onvermijdelijk!                                                    Hoe help je je kind én jezelf om een goede start te maken? Want zeker voor gevoelige kinderen is dit altijd wel een beetje een dingetje.                      Bij deze een aantal tips: 

TIP 1: Neem bewust afscheid van de vakantie

Creëer een moment dat markeert dat de vakantie voorbij is waarin je iets leuks doet met je kind om afscheid te nemen van de vakantie. Blik ook samen terug op de vakantie: kijk wat jullie bijvoorbeeld het leukste vonden? De positieve gevoelens van de herinnering, kunnen je kind moed en vertrouwen geven.

 TIP 2: Praat over het nieuwe schooljaar en erken de gevoelens die erbij naar boven komen

Maak het klein, praat over wat het kind bezighoudt, of je kind er zin in heeft of het net spannend vindt of tegenop ziet? Is je kind bang voor Corona, of misschien onzeker over hoe het straks op gaat:? Wat er ook is benoem deze gevoelens en vertel ook hoe het voor jou is en hoe jij ermee omgaat. Zo gaat het uit het hoofd en wordt het minder groot. Zoek dan samen een eerdere situatie waarin je kind ook iets spannend vond en het zelf heeft opgelost, dat geeft vertrouwen.

TIP 3: Benoem kwaliteiten van het kind

Zeker in spannende tijden is het goed om de positieve eigenschappen van het kind in te zetten.

- 'Je kunt je creativiteit gebruiken om een oplossing te verzinnen'

- 'Je kletst zo gezellig, daar maak je vast snel vrienden mee'

- 'Je bent zo behulpzaam, dan kun je samen met andere kinderen uitzoeken hoe je de juf kunt helpen'

- 'Je bent zo rustig, je kijkt en luistert daardoor extra goed waardoor je snel door hebt hoe het gaat in de klas'

TIP 4: Happy lijstje

Maak samen met je kind een lijstje van leuke dingen en positieve gedachten die het kan gebruiken als het even niet zo makkelijk is. Bijvoorbeeld:
- Het is leuk nieuwe dingen te leren

- Het is fijn om iedereen weer te zien

- Als het eng of spannend is denk ik aan…

- Als ik mijn ademhaling volg word ik weer rustig

- Als ik aan mijn voeten denk, sta ik weer in mijn kracht

 TIP 5: Stel open vragen

Ga op een open, verbindende, vooral nieuwsgierige manier vragen stellen, zonder teveel tips te geven of het in te vullen.

- Wat heb je nodig, wat denk je dat jou kan helpen?

Kun je 3 oplossingen bedenken en welke zou het beste zijn in deze situatie?

Kan ik of iemand anders wat voor je doen

Door het kind zelf de oplossing te laten bedenken, vergroot je het probleemoplossend vermogen en het vertrouwen. Een beetje helpen kan geen kwaad, doe eens een indirect suggestie: zou het je  misschien kunnen als je…Zo neem je het kind serieus en maakt het de eigen keuzes.

TIP 6: Praktische hulp

Soms heeft het kind de ouder ook even nodig met praktische zaken die ook voor onzekerheid kunnen zorgen, bijv. om op school de leerkracht iets te vragen of als iets onduidelijk is bij het sporten. Ga ook hier in de open vragen: wie kan hierbij helpen of duidelijkheid geven, hoe kom je erachter…? Laat het kind zelf nadenken en de oplossing bedenken.

TIP 7: Een ontspannen start van het schooljaar.

De eerste schooldag positief starten? doe vandaag iets extra’s: maak een lekker ontbijtje of extra bijzondere lunch klaar of laat je kind kleding kiezen die fijn zit. Misschien kun je een briefje of een verrassing in de broodtrommel stoppen?

TIP 8: Loop of fiets samen naar school

Als de afstand het toelaat, neem dan de tijd om samen naar school te lopen of fietsen. Dan heb je de tijd om nog een gesprekje te voeren en een laatste peptalk te geven mocht dit nodig zijn. Gewoon gezellig kletsen leidt ook af! Ook na school is dit fijn, in beweging zijn prikkels het makkelijkste los te laten, maar je hebt ook echt even oog voor je kind om te horen hoe de dag was!

TIP 9: Teken een hartje op de hand

Op de 1e schooldag kan het helpen (zeker bij de kleinere kinderen) om allebei een hartje op de hand te tekenen, zodat je toch bij elkaar bent, als er iets spannends is!

TIP 10: Begrens de eerste week om de rust te bewaren

In de eerste schoolweek is er veel anders en nieuw. Om de prikkels een beetje te beperken is het goed om genoeg rust in te bouwen en niet direct alle dagen af te spreken, met clubjes te starten etc. Kijk goed wat het kind aankan! Creëer extra momenten van ontspanning in de eerste week, want je kind zal best moe zijn.

Ook grenzen zijn nu heel belangrijk, want het is weer even omslaan naar het schoolritme. Van vrijheid blijheid, naar schoolritme en verplichtingen, ook dit geeft stress omdat er ook weer afgekickt moet worden. Duidelijke grenzen zijn belangrijk, maak samen afspraken en laat kinderen zelf de consequentie bedenken (ipv straf). Vermijden is nl heel menselijk in tijden van stress, kinderen van nu kunnen zich flink verliezen in hun games en gsm. Ben als ouder dus alert!

TIP 11: Boos, kribbig of lastig gedrag

Net in deze weken van overgang kan een kind kribbig, boos en lastig zijn. Soms moet dit er gewoon even uit. Faciliteer als ouder hierin, geef een veilige manier om dit te uiten (slaan op kussen bijv), boosheid mag er nl zijn, gooi het eruit, na deze emotie komt vaak pas eruit wat er echt aan de hand is. Neem je kind op schoot, laat het even ‘zijn’ voordat je het gesprek aangaat. Deze nabijheid is heel belangrijk, die geeft vertrouwen en veiligheid.

TIP 12: Maak jij je zorgen over het nieuwe schooljaar?

Ook als ouder kun je opzien tegen het nieuwe schooljaar. Misschien heeft je kind last van faalangst, werd het eerdere jaren gepest, had geen klik met de leerkracht of was de vakantie niet zo fijn? Wacht de eerste maand (als het kan) even af, geef je kind de tijd om te wennen, kijk hoe het gaat en probeer positief te zijn naar je kind dat het een nieuw jaar is, waar alles nog kan gebeuren. Ga daarna in gesprek met de leerkracht om te kijken hoe jullie jouw kind kunnen ondersteunen op school.

Heb het vertrouwen dat je kind zich wel gaat redden in het leven, dat het ook deze hobbel wel weer overleeft en er sterker van wordt. Want ja, als jij het al niet vertrouwt, hoe moet je kind dan zelfvertrouwen opbouwen?

TIPS OUDERS: En hoe zit dat dan met jou lieve mama (of papa)???

Ook voor jou als ouder veranderd er weer een hoop nu school weer start, mag jij ook even wennen? Veel ouders zien erg op tegen de start van het schooljaar, misschien niet zozeer misschien omdat de kinderen weer naar school gaan, maar omdat alles weer anders wordt.

Juist! Ook jij mag weer wennen aan dit nieuwe ritme, echt???

JA! Want zeker als je gevoelig bent (noem het HSP, overgevoelig, prikkelgevoelig, whatever mensen voor een label willen plakken😊), mij maakt het niet uit..hoe oud je ook bent, verandering kost energie, dus STOP MET MULTITASKEN, zeker deze eerst weken.

Multitasken, teveel ‘moeten’ kost energie, laat prikkels oplopen en voila! de stress is zo weer terug! Hoe vaak hoor je na de eerste werkdag of week mensen niet zeggen, die vakantie lijkt alweer zover weg. Nou denk dan hier nog eens aan..

Ik durf dan ook te zeggen: ik kan gewoon niet multitasken! Raak overprikkeld, super onrustig en vaak gefrustreerd van teveel tegelijk doen, willen of moeten. Ok dat zeg ik nu heel easy, maar dat heeft wel even geduurd voor dit kwartje viel en dit is nog steeds mijn valkuil hoor, want mijn hoofd wil wel vaak alles tegelijk, maar mijn lijf heeft nu gelukkig ook een stem.

Wat ik veel beter kan is focussen en dat doe je door 1 ding tegelijk te doen. Hoppa, weg stress! Want dit geeft overzicht en rust, waardoor je net meer bereikt dan als je maar doorrent. Kom je weer boven aan de trap en dacht? Huh wat deed ik hier ook alweer, ken je het? Focussen dus, dat maakt je een blijer mens, succes deze eerste schoolweek, blijf ik je kracht en loopt het snel weer over? Weet me te vinden:)

Liefs Rebecca